Monday, June 28, 2010

Professional Mukmin (Fiqh Kerjaya)

assalamualaikum warahmatullah....

Kaifa halukum wa imanukum??? Kali nih nk celoteh skit pasal tajuk blog nih.... Professional Mukmin. Erm.... Actually kita sebagai penuntut (xkira la universiti ke, kolej ke, matrix ke, poli ke, maahad ke) yang penting kita nih penuntut yang insyaAllah akan menjawat jawatan yang akan memerlukan kita berbakti pada masyarakat suatau hari nanti. Jadi, sepatutnya selain mempelajari ilmu dunia seperti kedoktoran, kejuruteraan, kesusasteraan, undang-undang, kita seharusnya belajar juga tentang fiqh kerjaya yang kita ceburi bidangnya itu.

Sebagai contoh, kita amek bidang kedoktoran. Suatu hari nanti kita akan menjadi perawat (muallij) dan sudah tentu kita akan berbakti kepada masyarakat. Namun begitu, kita seharusnya tahu situasi-situasi yang memerlukan akhlak kita sebaagai doktor Muslim terjaga. Fiqh kedoktoran seharusnya dipelajari agar kita tidak salah serta tidak mengundang kemurkaan Allah dalam usaha mencari redha-Nya. Tidak ketinggalan juga fiqh aulawiyyat (fiqh keutamaan) yang seharusnya diberi perhatian. Kita seharusnya tahu keadaan apabila dimana dua hukum syara' berkumpul, yang manakah seharusnya kita utamakan. Para doktor juga sepatutnya tahu bilakah keadaan yang dinamakan berkahlwat dengan pesakit apabila pesakit berlainan jantina ingin mendapatkan khidmat rawatan dengan kita.

Semua ini amat perlu dititikberatkan dalam kerjaya kita kelak. Bukan sahaja ustaz atau ustazah yang perlu belajar fiqh, namun kerjaya bidang sains dan teknologi juga harus belajar fiqh dan sepatutnya penjawat jawatan saians dan teknologi ini lebih pakar dalam bidang fiqh kerjaya mereka berbanding ustaz.

Firman Allah swt dalam surah al-Israa' ayat 36 :


وَلَا تَقۡفُ مَا لَيۡسَ لَكَ بِهِۦ عِلۡمٌ‌ۚ إِنَّ ٱلسَّمۡعَ وَٱلۡبَصَرَ وَٱلۡفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ كَانَ عَنۡهُ مَسۡـُٔولاً۬

Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya .

Jadi, seharusnya kita ambil berat tentang masalah ini kerana setiap amalan kita akan dipertanggungjawabkan dihadapan Allah swt kelak. Saya seru kepada diri saya dan para pembaca agar mempelajari ilmu fiqh agar kita dapat melakukan pekerjaan kita selari dengan kehendak syara' agar tidak dimurkai Allah dan mendapat rezeki yang halal lagi berkat. Ameen...

wallahu a'lam
^_^




No comments:

Post a Comment