Monday, January 24, 2011

Fastabiqul Khairat...

assalamualaikum.....

alhamdulillah, di keheningan malam ni, ade gak tajuk nk post. keh3... Ok2, kali ni nak cakap pasai FASTABIQUL KHAIRAT. Kalimah ni selalu kita dengar, xkira la dalam usrah ka, dalam ceramah ka, dalam tazkirah ka, yang penting, kalimah 2 memang x asing bagi kita. So, apa maksud fastabiqul khairat?? Maksudnya ialah "berlumba-lumbalah kepada melakukan kebajikan".

Firman Allah sw dalam surah al-Baqarah ayat 148 : Maka berlumba-lumbalah kamu kepada melakukan kebajikan.

So, ingin saya tegur diri saya dan sahabat pembaca sekalian, agar tidak melepaskan apa sahaja peluang kebajikan atau pintu kebaikan yang ada di depan mata kita. Kita selalu menangguhkan utk melakukan setiap perkara baik. Bagi diorang, nanti2 jela buat benda baik tuh (tak semua, tp biasanya). Sebenanrnya benda baik yang ada depan mata x selalu ada.

Kita x tahu bilakah tarikh kematian kita. pada bila2 masa ja kita boleh dipanggil oleh Allah swt. Sesuai dengan firman Allah swt dalam surah al-Anbiyaa' ayat 34 dan 35.

“Dan Kami tidak menjadikan seseorang manusia sebelummu dapat hidup kekal (di dunia ini). Maka kalau engkau meninggal dunia (wahai Muhammad), adakah mereka akan hidup selama-lamanya? Tiap-tiap diri akan merasai mati, dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan.”

Dalam surah al-Munaafiqun ayat 11 pula, Allah swt telah berfirman : Dan Allah swt tidak akan menunda (kematian) seseorang apabila waktu kematiannya telah datang. Dan Allah Maha Teliti tentang apa yang kamu kerjakan.

Okok, jadi kita x tahu bila kita nak mati, so sebelum kita mati, n peluang untuk buat baik ada depan mata. Marilah sama-sama kita rebut. Bukan susah nak buat baik, dan bukan pula susah nk buat dosa. Pilih la jalan anda.

Kalau hati anda penuh dgn sinar keimanan, mesti anda pilih jalan yang mengarah kepada kebajikan. Kalau sebaliknya, anda jawablah dalam hati anda. Hehehe....

Sebagai contoh, kalau rakan atau sahabat anda ajak pergi majlis ilmu, n kebetulan anda memang xdak keja apa2, apa salahnya luangkan masa sejam atau dua jam untuk bekalan di hari "depan" nanti.

Contoh lain, kalau ada tabung derma depan mata, tanpa fikir banyak, seluk lah poket anda, amek la duit yang ada, masukkan sahaja dalam tabung tuh. Itulah infaq kita di jalan Allah. kan?? Lepas dah derma tuh, tak payahla kenang2 duit yang dah didermakan, sebab yakinlah Allah swt akan menggantikan nilai duit kita tuh dengan sesuatu yang tidak disangka-sangka.

Ecey, dah kelaut dah ni. Tapi xpa, ini sebagai contoh sahaja. Banyak lagi contoh lain yang boleh dibuat teladan. Moralnya, jangan la tangguh nak buat benda baik. Ok??

FASTABIQUL KHAIRAT...
wassalamun alaikum.... =D


2 comments:

  1. Tazkirah yang membuka pintu hati untuk menambah amal kebajikan. Tq.
    Jemput blogwalk ke blog saya kebuntepipagar.blogspot.com

    ReplyDelete