Friday, May 21, 2010

Hadith Palsu

assalamualaikum…….

Huhu, aq bru je smpai drpd kampung ku yg tersayang…. Hakhakhak, ngah kt kmpung 2, tiba2 aq tergerak hati nk post pasal hadith palsu….. Hehehehe, moga2 ini petunjuk drpd Allah, moga2 aq diberi bimbingan waktu tulis post nih dan terus mendapat bimbingan….

Hurm, hadith palsu…. Hadith yg direka oleh sesetengah orang supaya umat Islam beramal dgn ajaran Islam….. Kedengaran seperti suatu benda yg baik, tp hakikatnya amatlah bertentangan dgn ajaran Rasul saw…

Nabi saw telah memberi amaran dalam sebuah hadith SAHIH :

Dari Mughirah r.a katanya ia mendengar Rasulullah s.a.w
bersabda : ''Sesungguhnya berdusta berkenaan dengan ucapanku tidaklah sama
dengan dusta terhadap ucapan orang lain. Siapa yang sengaja berdusta
tentang hadithku, maka siap tempatnya dalam neraka”.

Hadith ini sahih dan direkodkan dalam kitab Sahih Bukhari. Ada ulama’ mencipta hadith palsu utk kepentingan umat, tanpa memikirkan kesannya…..

Sebagai contoh, hadith tentang kelebihan bulan-bulan dalam Islam. Walaupun ada hadith yg sahih tentang kelebihan bulan dalam Islam, namun hadith yg palsu nih selalunya lebih di”femes”kan oleh sesetengah para penceramah. Kita akui bahawa mereka bertujuan baik, serta mungkin ada dalam kalangan mereka yang even tak tahu tentang kepalsuan hadith tersebut. Moga Allah swt melimpahkan rahmat dan keampunan kpd mereka…..

Sebenarnya hadith palsu ini amatlah berbahaya kepada umat Islam. Sebab itu para ulama’ hadith mentahqiq (menilai/menganalisis) kitab hadith zaman dahulu sekali lagi utk memastikan kesahihan hadith yg ada dalam kitab itu. Sebagai contoh, Sheikh Muhaddith Syu’aib al-Arnaouth, beliau banyak mentahqiq kitab-kitab hadith ulama’ terdahulu.

Mereka ingin memastikan hadith yg diamalkn oleh umat Islam pada hari ini adalah benar-benar sahih drpd Nabi saw. Sebab itu aku secara peribadi tidak mudah menerima sesuatu hadith tanpa didatangkan darjat/status hadith itu. Kitab hadith ada banyak yg boleh dijadikan rujukan.

Sebagai contoh ;

1. Sahih Bukhari

2. Sahih Muslim

3. Sunan Abu Daud

4. Sunan Tarmizi

5. Sunan Nasai’e

6. Sunan Ibnu Majah

7. Musnad Ahmad

8. Mustadrak al-Hakim

9. Riyadhus Salihin – Imam Nawawi rah

10 Fathul Bari’ – Syarah kpd Sahih Bukhari – Imam Ibnu Hajar al-Asqalani

Dan banyak lagilah kitab hadith yg bermanfaat. Kitab yg mendapat tempat tertinggi dari segi kesahihan adalah kitab Sahih Bukhari, diikuti Sahih Muslim. Namun begitu, ramai orang menyangka bahawa semua hadith riwayat Imam Bukhari adalah sahih. Ini adalah salah sama sekali. Hadith yg sahih riwayat Imam Bukhari ialah hadith yg direkodkan oleh al-Bukhari dalam kitab Sahih Bukhari SAHAJA. Bukan semua hadith seperti yg difahami oleh sesetengah drpd kita. Imam Bukhari juga mempunyai beberapa kitab lain seperti Adabul Mufrad, dan banyak lagi…….

Jadi, dalam nk mengamalkan sesuatu hadith, seeloknya kita menilai dahulu hadith yg didatangkn kepada kita agar kita tidak beramal dengan hadith yg palsu. Kalo kita tidak tahu, seeloknya kita tanyalah kpd guru yg alim dalam ilmu hadith ini.

Jadi, moleklah kiranya kita berhati-hati dengan hadith yg kita dengar, kerana apa sahaja yg kita amalkan akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak. Jika kita selama ini beramal dengan hadith palsu, apakah akan berlaku dengan amalan kita. Wallahu a’lam…..

p/s : jika ada sebarang komen, komplen, kritikan, perbezaan pendapat, amat lah dialu-alukan.... aq hanyalah insan yg terdedah kpd salah dan silap....^_^

No comments:

Post a Comment