Wednesday, May 19, 2010

Islam agama Mudah

عَنْ اَبِى هُرَيْرَةَ رَضِىَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إِنَّ الدِّيْنَ يُسْرٌ، وَلَنْ يُشَادَّ الدِّيْنَ اَحَدٌ إِلاَّ غَلَبَهُ، فَسَدِّدُوْا وَقَارِبُوْا، وَأَبْشِرُوْا، وَاسْتَعِيْنُوْا، بِالْغُدْوَةِ وَالرَّوْحَةِ وَشَيْءٍ مِنَ الدُّلَجَةِ

Daripada Abi Hurairah (ra) katanya: Telah bersabda Rasulullah saw: Sesungguhnya Agama (Islam) itu adalah mudah, dan tidaklah sekali-kali seseorang itu memperberat-beratkan agama melainkan dia (agama itu) akan mengalahkannya. Oleh sebab itu tepatilah oleh kamu, dan hampirlah, dan gembiralah kamu (dengan berita itu). Dan memohon pertolonganlah kamu dengan waktu pagi, dan petang, dan sedikit daripada waktu malam --- hadith ini SAHIH --- Muttafaqun a'laih

Islam agama mudah.....

Kenapa dikatakan Islam ini agama yg mudah??? hurm.... mcm pelik je an?? sebenonye xpelik.... Islam didirikan atas 5 perkara dan iman didirikan atas 6 perkara. Kesebelas rukun ini kalo kita hayati dan fahami, kita akan mendapat ketenagan hidup seperti yg dijanjikan oleh Allah swt.

Sebagai contoh, seseorang Islam diwajibkan solat 5 waktu sehari semalam dengan mengikut rukun dan tertibnya.
Namun gitu, kalo la kita nih xde kaki (patah), camne la kita nk penuhi rukun solat yg ketiga yakni berdiri betul. Kan? Jadi, Allah swt tidak zalim dlm hal mcm ni, Dia yg izinkan kaki kita patah, xkan Dia nk paksa kita supaya berdiri lagi kot dlm keadaan kaki patah. Jadi, kita dibolehkan solat dlm keadaan duduk, baring, isyarat dan sebagainya. Yang penting, solat tidak tinggal.

Ini contoh yg common, skang aq bg contoh yg pelik skit. Erm... ok, mcm ni. Seorang mat rempit, eksiden moto, then patah tangannya, berbalut dengan simen, so, cm ne dia nk solat dlm keadaan tangannya berbalut?? I mean, wudhuk' or tayammum? Jika ditanya kepada sesetengah ustaz, mereka akan mengatakan, first step, amek wudhuk dulu, then baru tayammum. Tidakkah ini dikatakan menyusahkan dalam agama? Jika kita orang yg sihat, hanya kena wudhuk shja utk solat, org yg sakit patah tangan pulak, kena wudhuk n tayammum. Kan dikira menyusahkan dalam agama. Memg diakui memg ada hadith riwayat Abu Dawud tentang masalah wudhuk dlu, baru tayammum nih, TETAPI hadith tu dianggap DHAIF oleh ulama' hadith. Sedangkan apa yg kita belajar, agama Islam ni mudah.

Allah swt berfirman dlam surah al-Baqarah ayat 185 :

يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ

Allah swt mengkehendaki kemudahan bagi kamu, dan tidak mengkehendakan kesusahan bagi kamu

Dalam surah yg lain, Allah berfirman :
فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ
Maka bertaqwalah kepada Allah mengikut kemampuanmu
At-Taghaabun ayat 16

Jadi, aq rasa n aq harap sampailah mesej aq kt pembaca. Jika ada sebarang komen, atau kritikan, silakan. Aq un manusia, terdedah kepada kesilapan. Aq bukan maksum.

SETIAP MANUSIA DITERIMA DAN DITOLAK PERCAKAPANNYA, MELAINKAN NABI YG MAKSUM SAW - Imam Malik rah.

-wallahu a'lam-




4 comments:

  1. yup , so lia bsyukur sgt2 coz kesihatan lia yg baik memudahkan utk lia mdirikan solat 5 waktu sehari . and yup , nak solat mmg mudah kan tp nk dirikan solat tu , byk syaitan keliling kita yg mhalang kita utk solat . btw thanks for the info :)

    ReplyDelete
  2. http://nazrulnasir.blogspot.com/2011/01/bagaimana-bersuci-bagi-pesakit-yang.html

    ReplyDelete
  3. http://shahrizanhazime.blogspot.com/2010/01/wuduk-orang-yang-ditimpa-kemalangan.html

    ReplyDelete