pergh, seken post...... pe mende aq nk tulis ea???? erm.....
selalu bermain difikiran kita sehari-harian, tentang persoalan hukum agama khususnya hukum
fiqh yang tidak pernah habis sampai kiamat..... hukum fiqh akan bertambah selagi mana ada
orang Islam di muka bumi Allah swt ini...... jd, aq cuba kongsi la beberapa perkara
tentang hukum fiqh khususnya tentang solat jama'..... mungkin sesetengah insan sudah
mengetahui hakikat ini, tetapi sesetengah lagi mungkin tidak tahu.... jd, moga bermanfaat.....
solat jama' yg kita pelajari di sekolah menengah dlu hny di fokuskan kpd org yg musafir........
semua orang tahu jama' dari segi bahasa bermaksud menghimpunkan manakala dari segi istilah
bermaksud menghimpunkan dua waktu solat fardhu dalam satu waktu........ jama' terbahagi kpd
dua yakni jama' taqdim dan jama' ta'khir....... persoalan yg timbul, boleh x jama' time x musafir??
jawapannya BOLEH.....
berlaku beberapa keadaan yg mengharuskn solat jama'.......
sbg contoh, doktor yg mendapat kes kecemasan pada pukul 7.00 malam dan pembedahan
mengambil masa mungkin 6 jam..... waktu maghrib pula masuk pada pukul 7.25 minit malam....
adakah perlu doktor itu meninggalkan pesakitnya lalu dia pergi menunaikan solat dahulu???
ini sudah tentu akan memberikan risiko yg tinggi kpd pesakit utk mati....
jadi, syara' mengharuskan kepada para doktor yg mempunyai masalah begini utk jama' ta'khir.....
agama itu mudah....... jgn kita jadikan agama Islam ini susah......
Nabi saw telah bersabda dalam sebuah hadith sahih yg diriwayatkan oleh Imam Muslim :
Daripada Ibnu Abbas r.a, beliau mengatakan bahawa :
"Adalah Nabi saw menjama' solat Zohor dgn Asar, dan Maghrib dengan Isya' di Madinah tanpa
ada rasa takut ( musuh), juga tanpa ada hujan lebat. Baginda juga menjama' sebegitu rupa,
bukan kerana rasa takut, bukan juga kerana musafir."
Lalu Ibnu Abbas r.a ditanya mengapa baginda saw melakukan sedemikian, beliau menjawab,
"Baginda saw melakukan demikian agar tidak memberatkan ummatnya"......
(HR Imam Muslim)
al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani (ulama' dalam madzhab Syafie') dalam kitabnya yang masyhur
iaitu kitab Fathul Bari' syarah kepada Sahih Bukhari mengatakan bahawa Nabi melakukan
demikian utk mengisyaratkan solat jama' bukan hanya utk musafir, bukan kerana hujan atau
bukan kerana takut kpd musuh.
Imam Nawawi rah. yg merupaka ulama' muta'akhirin dalam Madzhab Syafie mengatakan
bahawa berdasarkan hadith di atas, sebahagian ulama' memperbolehkan jama' kerana uzur
sakit dan uzur selainnya......
jadi, lihatlah, betapa mudahnya Islam memberi rukhsah kpd kita....... -wallahu a'lam-
p/s : sebarang komen amatlah dialu-alukan
thanks for the info ifan !!!! :D
ReplyDelete