Friday, January 14, 2011

Perempuan Bertudung vs Perempuan Tak Bertudung

assalamualaikum...

Alhamdulillah, ada gak kelapangan nak tulis blog... kekekeke.... Okayy, selalu kita dengar orang cakap, perempuan bertudung nih tak semua nya baik, dan perempuan tak bertudung bukan semua nya tak baik.

Erm sebelum tuh, nak bagitahu, ni just pandangan peribadi saya. Oke??? Kalau pembaca ada benda yang x setuju, silakan beri pendangan. Saya akan terima dengan hati yang terbuka dan boleh dibincang bersama.

Ok, secara umumnya kita semua tahu, MANUSIA TAK SEMPURNA. Baik ustaz, baik ustazah, baik bertudung atau x, baik mufti, baik ulama', baik sapa2 sahaja, semua tidak maksum. So, kalau nak dikira dari statement nih, x timbul la isu perempuan bertudung atau tidak, baik atau jahat. Kan?? Sebab semua sedia maklum atas perkara nih. (mula bersastera, kekeke)

CUMA, pada adat kebiasaannya, bila seorang perempuan tuh bertudung, dia akan dipandang dengan harapan bahawa dia tidak akan membuat suatu perkara yang boleh menjatuhkan imej tudung die tuh. Am I rite?? Ecey, speaking.

Dan adat kebiasaan perempuan tak bertudung pula sama ja dengan bertudung, cuma dari segi keagamaannya, diorang akan kekok sikit lah. Kan?? Again, ini cuma pandangan, tak setuju xpa.

Okay, firman Allah dalam surah an-Nur ayat 31 :

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.

Ayat nih konpom2 suruh orang perempuan tutup aurat termasuklah pakai tudung. Dari satu segi, memang orang pakai tudung nih taat perintah Allah, dan orang x pakai tudung x taat perintah Allah dalam konteks aurat nih.

TAPI, adakah orang yang pakai tudung tuh benar-benar pakai tudung mengikut tnjuk ajar al-Quran??

Firman Allah swt dalam surah al-Ahzaab ayat 59 :

Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Dalam ayat kat atas, Allah menyifatkan bahawa orang yang pakai tudung adalah salah satu tanda mereka dalam kalangan orang-orang yang baik. Maksud saya, pakai tudung dengan cara melabuhkannya. (Yang nih orang yang pakai tudung tu muhasabah balik ea)

Oh ya, saya bukan nk kondem orang yang pakai tudung. Hehehe... Ada tudung zaman sekarang nih bermacam-macam fesyen. Cantik... Hehehe... Okay, balik pada topik. So, saya memang x nafikan bahawa MOSTLY perempuan yang bertudung nih semua baik, solehah, namun macam saya cakap td, manusia xdak yang sempurna. Mungkin dari segi pakainnya elok, tapi dari segi percakapannya kurang kemas, mungkin dari segi pakaiannya elok, cakapnya kemas, tapi dari segi amalan lain ada cacatnya. So, itu lumrah kita sebagai manusia. Apa yang penting kita seharusnya mencuba untuk membaiki diri kita.

Okayy, kita pergi pulak kat orang yang tak pakai tudung. Diorang nih semua jahat ea?? Dari satu sudut, iya, diorang xpatuh/x taat/derhaka pada Allah swt. Tapi takkanlah xde nilai2 Muslimah yang lain pada diorang?? Takkan lah kalau diorang x pakai tudung, sedeqah diorang x diterima, amalan kebajikan lain diorang x diterima?? Itukan semua kerja Allah swt yang nak terima.

Saya bawakan hadith yang masyhur yang diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari dengan sanad yang SAHIH, Nabi saw bersabda :

Diampunkan dosa seorang pelacur yang melintasi seekor anjing yang berada di tepi sebuah telaga yang lidahnya terjelir. Hampir kehausan membunuhnya. Maka pelacur itu pun menanggalkan kasutnya, lalu dia ikat kasut itu dengan tudungnya lantas dia menceduk air untuk anjing tersebut. Dia diampunkan disebabkan kejadian itu”

See?? Pelacur pun Allah ampunkan dia, atas kebajikan yang dia buat, atas sifat-sifat keinsanan yang ada dalam dirinya yang Allah suka. So, disini, kalau boleh, janganlah mudah menghukum orang itu secara TOTAL dengan pakainnya sahaja. Selagi mana dia tidak menzahirkan apa keburukan yang ada padanya selain pakainnya tu, cukuplah sekadar kita hukum apa yang kita nampak. Kn??

Tak perlulah kita hukum diorang seolah-olah Islam nih agama yang ekslusif untuk orang yang bertudung je. Namun begitu, di kesempatan yang ada nih, saya nak ajak para pembaca blog nih, rakan-rakan FB saya, yang mana yang xtutup aurat dalam FB ke, kat luar umah ke, tutupla aurat korang. Tunjuk jela kat suami korang je. Oke???

Again, ini cuma pandangan saya. Mohon jasa baik pembaca agar komen atau beri pandangan juga jika berbeza dengan saya. Jadi, saya rasa setakat ni dulula saya berkarya(ecey).

Moga ada manfaat isi blog nih. Wallahu a'lam...

_Setiap kata diterima dan ditolak melainkan kata Nabi saw -
- ISLAM AGAMA RAHMAT -

4 comments:

  1. Salam abu taufiq..mostly sy setuju dgn setiap pandangan yg awk hujahkan...but, like we oready know,nobody's perfect..kadang2 pada zahirnya,kita nmpak cukup sempurna seorg wanita itu,x kira la bertudung @ tak..tp,batinnya,hanya Allah s.w.t sj yg tahu..terpulang pada setiap individu tersebut utk menilainya la kan..but anyway,credits to u..kita sbg manusia wajib menegur x kire apa cara skali pon.. :)

    ReplyDelete
  2. salam abu..
    agree jgk apa yg awk cakap tu..
    kalau nak ikotkan la. sekarang ni orang bertudung mostly yang saya nampak disebabkan trend. Mayb ade sesetengah yang bertudung tu tak tahu langsung kenapa mereka bertudung. maksudnya kat sini ilmu tu kurang la. Pakai tudung pon mayb sebab rase lawa or mayb sebab wajib, tak pon sbb tgk orang lain pakai. so, dia pun cuba2 la pakai. dan kalau nak kita tengok sekarang pon, tudung2 dah semakin murah n senang nak dapat. murah n cantik pulak tuh (selendang). hehe.
    Memangla kalo yg x pkai tudung tu amalan dorang diterima. tapi kalau solat cukup pon tapi x cover aurat, masih kurang la. Kita, kalau boleh nak jadi hamba Allah yang terbaik. Wallahu'alam.

    ReplyDelete
  3. amira : betul2, saya setuju.... =)

    ReplyDelete